تبلیغات
CAR COLECTION - ملاقات با هامر فرانسوی در کنیا
CAR COLECTION
جدیدترین اخبار،تصاویر اتومبیل را در این وبلاگ بیبینید

ملاقات با هامر فرانسوی در کنیا

چهارشنبه 13 بهمن 1389

نویسنده: محمد |


نوشته و عکس: مهندس فرهاد کاشانی(تیر و مرداد 1388)
شرکت کامیون‏سازی رنو تراکس متعلق به گروه ولو که خود به نوبه خود بیشترین سهامدارانش شرکت اتومبیل‏سازی رنو بوده چهارسال پیش برنامه‏ای به نام جاده ابریشم ترتیب داد که در آن شش کامیون کراکس 6×6 رنو تراکس به همراهی 6 نیسان پاترول (متعلق به رنو) از شهر لیون دومین شهر بزرگ فرانسه و مقر شرکت رنو تراکس حرکت کردند و با گذشتن از ایران و اجرای چند برنامه تبلیغاتی از طریق جاده ابریشم عازم چین و شانگهای شدند. موفقیت آن برنامه باعث شد که شرکت رنو تراکس این بار برنامه جدیدی را به نام cape to cape (دماغه به دماغه) اجرا کنند که طی آن همان 6 کامیون کراکس 6×6 این بار با همراهی 6 ماشین 4×4 ساخت رنو تراکس به نام «شِر پا» از شمالی ترین نقطه زمین (NORTH CAPE) در نروژ به جنوبی‏ترین دماغه زمین به نام دماغه امیدنیک در آفریقای جنوبی بروند و طی آن از ایران نیز عبور نمایند. بعلت مشکلات سیاسی در سودان مسیر این برنامه عوض شد و چند کشور از جمله ایران از برنامه حذف شدند ولی در عوض شش خبرنگار از ایران دعوت شدند که به ترکیه رفته و چند روزی را با این دو مدل وسیله نقلیه حرکت کنند. در قسمت بعد از چند نفر از مدیران خودروسازی و نمایندگان شرکت رنو تراکس در ایران دعوت شد که به کنیا رفته و در پارک وحش آمبوسلی AMBOSLI که در مجاورت تانزانیا و کوه کلیمانجارو قرار دارد چند ساعتی را با این ماشین‏ها بگذارنند گزارشی که در زیر می‏خوانید راجب به این تجربه است.
هواپیما در باند پارک وحش «آمبوسلی» به زمین نشست. پرواز «نایروبی» تا «آمبوسلی» کمتر از نیم ساعت بود. در فرودگاه یا بهتر بگویم باند آمبوسلی تعداد زیادی لند کروز 4×4 تویوتا منتظر ما بودند که ما را به هتل آمبوسلی در همان پارک ببرند. پس از رسیدن به هتل و صرف نهار ساعت دو بعد ازظهر کاروان رنو تراکس پس از طی 18500 کیلومتر به هتل محل اقامتشان که با ما یکربع فاصله داشت رسیدند و ما به استقبال آنها رفتیم. رانندگان و سرنشینان این اتومبیل‏ها را دو گروه تشکیل می‏دادند. گروه اول کارمندان رنو تراکس که برای این برنامه داوطلب شده بودند و هر یک قسمتی از این سفر را به همراه کاروان بودند و گروه دیگر مهمانان که هر یک قسمتی از سفر را با این کاروان طی می‏کردند بما گفته شد که ما می‏توانیم کامیون کراکس6×6 یا 4×4 شرپا را برای سیاحت در پارک آمبوسلی انتخاب کنیم و دو ساعتی را با آنها طی کنیم. از آنجایی که تجربه قبلی رانندگی با کامیون‏های 4×6 کراکس را داشتم من 4×4 شرپا را انتخاب کردم.
«شرپا» به مردمانی از نپال می‏گویند که راهنمای کوهنوردان هستند و رشته کوه‏های هیمالیا را خوب می‏شناسند معروف‏ترین شرپای جهان مردی به نام تنزینگ TENZING است که راهنمای سرادموند هیلاری بود و دومین شخصی بود که پایش را روی قله اورست گذاشت. گاهی وقتی مدیر عاملی بسیار موفق است از او می‏پرسند که تنزینگ شما کیست ؟یعنی چه کسی شخص شماره دو و باعث موفقیت شماست. ماشین شرپا را اولین بار در نمایشگاه کامیون و اتوبوس‏هانور (هانوفر) دیده بودم، شبیه اتومبیل‏های هامر نظامی بوده و فعلاً فقط به‏صورت پروتوتایپ ساخته شده. احتمالاً ارتش فرانسه مشتری آن خواهد بود و تولید مرتب آن احتیاج به مشتری‏های دائمی دارد. در حال حاضر به خاطر پروتوتایپ بودن بهای تمام شده هر شرپا 300 هزار یورو بود. ‏هامرهای نظامی از دید ارتش آمریکا ماشین‏های ایده‏آل نظامی بودند تا اینکه عراقی‏ها از آن‏ها برای تمرین بمب استفاده کردند و معلوم شد که حتی ماشین‏هایی با آن هیبت حریف یک بمب دست‏ساز خانگی نیستند. موتور شرپا 5 لیتری دیزل بوده و 240 اسب‏بخار قدرت دارد و دنده اتوماتیک می‏باشند. داخل این ماشین‏ها فقط چهار صندلی مجزا وجود دارد که هر یک دارای کمربند چهار نقطه بودند و تا تمام سر نشینان کمربندهای خود را نمی‏بستند راننده‏ها حرکت نمی‏کردند. داخل هر ماشین GPS، تلفن ماهواره‏ای، بیسیم و یک یخچال وجود داشت. شیشه‏های این ماشین کم ارتفاع است و مانند هامر دید شما محدود است.
من در صندلی مسافر جلو جای گرفتم. «جو» راننده ماشین مهندس فنی رنو تراکس در نروژ بود و سفر خود را در کنیا روز قبل شروع کرده بود و قرار بود که چند روز بعد در تانزانیا نوبت او نیز باتمام برسد.
از تمام تیم فقط یک نفر قرار بود که از اول تا آخر سفر باشد که تاریخچه ماشین‏ها را بداند و بقیه همه متغیر بودند. تیم 12 ماشین همه پشت سر هم قرار گرفتند و با فرمان رئیس گروه به زبان فرانسوی ماشین‏ها حرکت کردند 6شرپا درجلو و 6 کراکس در عقب می‏آمدند. جاده‏ای که در آن حرکت می‏کردم تماماً خاکی بود ولی دست‏اندازهای کوچک بیشماری داشت. اگرچه لاستیک شرپاها دقیقاً لاستیک کامیون بود و فشار حداکثر آن 110 پوند هر اینچ مربع بود ولی از داخل ماشین قابل تنظیم بود وبرای مسیری که ما می‏رفتیم فشار 50 تنظیم شده بود. اصولاً برای مسیرهای ناهموار باید باد لاستیک را به اندازه نصف حداکثر فشار باد برای آن ماشین تنظیم کرد که لرزش‏ها را به ماشین و سرنشینان منتقل نکند.
کاروان به پیش می‏رفت و دیدن گله فیل‏ها، گورخرها، آهوان، شغال‏ها، کفتارها و زرافه‏ها و دیدن شیرها در فضای آزاد جاییکه فاصله شما و آنها فقط قطر بدنه ماشین‏ها بود قطعا جالب بود.
هر چند گاه ماشین‏ها می‏ایستادند تا بتوانیم از داخل ماشین از مناظر بیرون عکسبرداری نماییم. غذایی برای این حیوانات در نظر گرفته نشده بود و خود این حیوانات غذای یکدیگر بودند و انواع اسکلت و حیوان نیمه خورده شده همه جا دیده می‏شد. قحطی چند سال اخیر آفریقا مقدار علوفه را کم کرده و در نتیجه در نقاطی شما شاهد تخریب جنگل بودید که توسط فیل‏های گرسنه با کمک سرشان ایجاد شده بود و درخت‏های متعددی را خوابانده بودند که بتوانند برگ‏هایشان را بخورند. می‏گویند در آفریقا شما باید پنج حیوان را ببینید که بتوانید ادعا کنید که همه چیز دیده‏اید: شیر، کرگدن، زرافه، فیل و یوز پلنگ. ما به جز یوزپلنگ و کرگدن بقیه را دیدیم پس می‏توان گفت که شصت در صد آفریقا را دیدیم و انشاا. . . 40 درصد بقیه در سفرهای بعدی. رنو سواری ما پس از دو ساعت و در همان منطقه شروع به پایان رسید. دلم می‏خواست که جای «جو» راننده مان بودم و می‏توانستم تا آبشار دیدنی ویکتوریا با گروه رفته و در واقع رانندگی کنم ولی تا همینجا هم خیلی خوب بود. در پایان با تیم رنو تراکس با خاطره‏ای بسیار خوب خداحافظی کردیم و خوشحال بودیم که اوضاع بد اقتصادی جهان باعث کنسل شدن این برنامه خوب، دیدنی و پرخرج نشد.
شرپا قطعاً می‏تواند معادلی برای هامر در ارتش فرانسه باشد. نمی‏توان انتقادی بابت کیفیت ساخت این ماشین و قطعات دست‏ساز آنها کرد زیرا همه پروتو تایپ بودند و قرار نبود که کیفیت عالی باشد. اگرچه ما تجربه‏ای از نظر گذشتن از نقاط صعب‏العبور با این ماشین بدست نیاوردیم ولی دوستانی که در ترکیه طی چند روز این ماشین‏ها را آزمایش کرده بودند صحبت از عبور از زوایای بالاتر از 45 درجه می‏نمودند. اگر ظاهر خشن این ماشین دلیلی برای عملکرد این ماشین باشد باید گفت که شرپا هامر بسیار خوبی است به‏خصوص که هامر دیگر آمریکایی نیست و متعلق به چینی‏ها شده. سؤال این است که می‏خواهید هامر چینی داشته باشید یا شرپای فرانسوی البته اگر دنبال یک 4×4 متمدن‏تر باشید، رنجرور هندی نیز می‏توانید بخرید.


















































































































نظرات() 
Why is my Achilles tendon burning?
شنبه 1 مهر 1396 12:03 ب.ظ
When I originally left a comment I appear to have clicked the -Notify me when new
comments are added- checkbox and from now on whenever a comment is
added I get four emails with the same comment. There
has to be an easy method you can remove me from that service?
Thanks!
https://florinemoretta.wordpress.com/2014/12/
یکشنبه 15 مرداد 1396 01:28 ب.ظ
Hmm it appears like your website ate my first comment
(it was super long) so I guess I'll just sum it up what I had written and say,
I'm thoroughly enjoying your blog. I too am an aspiring blog blogger
but I'm still new to the whole thing. Do you have any suggestions
for inexperienced blog writers? I'd definitely appreciate it.
Foot Pain
شنبه 14 مرداد 1396 06:12 ق.ظ
I will immediately seize your rss as I can not in finding your email subscription hyperlink or newsletter service.
Do you've any? Kindly allow me recognise so that I could subscribe.
Thanks.
What do you do when your Achilles tendon hurts?
جمعه 13 مرداد 1396 05:08 ق.ظ
Keep this going please, great job!
How do you prevent Achilles tendonitis?
دوشنبه 9 مرداد 1396 11:14 ب.ظ
Thanks for a marvelous posting! I quite enjoyed reading it, you
are a great author. I will be sure to bookmark your blog and
will eventually come back in the future. I want to encourage you continue your great writing, have a nice weekend!
Foot Issues
سه شنبه 3 مرداد 1396 07:19 ب.ظ
Hello every one, here every one is sharing such know-how,
therefore it's nice to read this blog, and I used to go to see this blog all the time.
Juliana
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 06:35 ق.ظ
Incredible points. Solid arguments. Keep up
the amazing spirit.
BHW
پنجشنبه 31 فروردین 1396 04:45 ق.ظ
Whats up are using Wordpress for your blog platform?
I'm new to the blog world but I'm trying to get started and set up my own.
Do you need any coding expertise to make your own blog?
Any help would be greatly appreciated!
manicure
سه شنبه 22 فروردین 1396 02:00 ب.ظ
My spouse and I stumbled over here coming from a different
web address and thought I should check things
out. I like what I see so i am just following you.
Look forward to checking out your web page yet again.
manicure
دوشنبه 21 فروردین 1396 08:48 ب.ظ
For hottest information you have to visit world-wide-web and
on internet I found this site as a best web site for newest updates.
manicure
دوشنبه 21 فروردین 1396 12:01 ق.ظ
Excellent blog you have here.. It's difficult to find high quality writing like yours these days.
I truly appreciate individuals like you! Take care!!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

← درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : محمد

← طبقه بندی

← آرشیو

← لینکستان

← نظرسنجی

    کمپانی خودرو سازی مورد علاقه شما کدام است؟











← آخرین پستها

← نویسندگان

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :